Az új technológia előre kikövetkezteti az útjelzésekből, hogy mi várható

Sokan nem szeretnek sötétben vezetni, és a hétvégén esedékes óraátállítás miatt bizony már 6-kor is sötét lesz. A Ford által bemutatott
új világítástechnológia azonban éppen arra készült, hogy sötétedés után még azok is jól érezzék magukat a volán mögött, akik sötétben
bizonytalanabbak a forgalomban, és nagyobb biztonságban autózhassanak.

A vadonatúj Ford Focusban bemutatott megoldás révén a Ford az első autógyártóként kínál olyan technológiát, ami az útjelzések és a
felezővonalak alapján irányítja a fényszórók sugarát, jobban megvilágítva az autó előtti útszakaszt. Egy körforgalomhoz érve a fénycsóva
szétterül, így a vezető könnyebben megláthatja a járdaszegélynél feltűnő kerékpárosokat és gyalogosokat.

Az ehhez hasonló megoldások eddig a GPS-térképek alapján működtek, amelyek nem mindig ‘tudják’, hogy egy út nyomvonala időközben
megváltozott – az új rendszer viszont mindig a valós idejű állapotot veszi figyelembe. A kamerával és fejlett világítástechnikai megoldásokkal
működő új Adaptív Fényszórórendszer folyamatosan figyeli a felfestett sávokat, hogy még a kormánykerék elfordítása előtt megvilágíthassa
a kanyarokat.

“Éjszaka mindig nehezebb dolog autót vezetni, mint nappal. Legújabb világítástechnikánkat azért fejlesztettük ki, mert szeretnénk ezt meg-
könnyíteni,” mondta el Michael Koherr, a Ford Európa világítástechnikai kutatómérnöke. “Európában minden évben megváltozik az utak 15
százalékának nyomvonala. Így bármilyen hasznos is a GPS-navigáció, a legfrissebb információ mégiscsak az útjelzések leolvasásából nyerhető.”

A Ford Focus előre tekintő kamerája már eddig is kiszolgálta az olyan technológiák működését, amelyek segítettek az autót a sáv közepén
tartani, kényelmes és biztonságos követési távot tartani, vagy figyelmeztetni a vezetőt, ha a forgalommal szemben próbál felkanyarodni az
autópályára. A szélvédő belső oldalán, a visszapillantó tükör alá felszerelt kamera az autó előtt akár 65 méterrel is képes észlelni az útjelzé-
seket és a sávfelfestéseket, így a rendszer dinamikus kanyarfelismerő funkciója már jóval a kormánymozdulat előtt aktiválódik.

A Ford felmérése szerint az autósok 81 százaléka nem szeret éjszaka vezetni.* Egy másik közvélemény-kutatás azt vizsgálta, hogy a német
autósok mitől tartanak éjszaka az utakon; a megkérdezettek 53 százaléka attól fél, hogy “nem vesz észre egy gyalogost vagy egy kerékpárost”,
43 százalék attól, hogy “későn észlel egy útakadályt”, 23 százalékuk pedig attól, hogy “nem látja, merre kanyarodik az út”.

A szakértők szerint éjszaka háromszorosára nő a halálos kimenetelű baleset veszélye. 2006 és 2015 között az Európai Unióban jelentősen
növekedett a kerékpárosokat érő balesetek száma (a többi közlekedőhöz képest), és a gázolások negyede az útkereszteződésekben történt.
Ugyanakkor a körforgalmak száma is nőtt, hiszen egyedül 2016 és 2017 között 16 százalékkal több körforgalom létesült az EU 19 országában.

Az Adaptív Fényszórórendszer további funkciója a Vakításmentes Távfény, ami megakadályozza a szembejövők véletlen elvakítását, miközben
segít, hogy az autós minél nagyobb útszakaszt lásson át éjszaka. A különleges fejlesztésű fényszóró egyszerűen blokkolja a fényt, ami elvak-
íthatná a többi közlekedőt. Több tanulmány is kimutatta, hogy az automata távfényt tízszer nagyobb gyakorisággal használják az autósok,
mintha manuálisan kellene kapcsolgatniuk a tompított fény és a reflektor között.

Számos világítástechnikai kutatásuk közt Koherr és csapata egy olyan spotfény-megoldáson is dolgozik, ami infrakamera segítségével már
120 méteres távolságban felfedezi az embereket, a kerékpárosokat vagy a nagyobb méretű állatokat.

Bejelentkezés