Gumiabroncs lexikon

Mi is az a szélesség, magasság, átmérő avagy a DOT szám? Meddig új és meddig használható egy gumiabroncs?
Leírásunkban szeretnénk átfogó képet adni Önnek a gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakran ismételt kérdéskörben.

 

 



Mi a szélesség? 
- a gumiabroncs jelölésében az első szám (fenti példánál a 205)

Mi a magasság, vagy a per?
- a gumiabroncs jelölésében a / utáni magasságot meghatározó egységszám ( fenti példánál az 55)

Mi a coll vagy az átmérő?
- az R jelölés utáni szám coll mértékegységben meghatározva (fenti példánál a 16)

Gumibroncs keresésénél mit jelentenek az egyéb kódok, rövidítések? És mindezek miért fontosak?!

Terhelési index

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index)
A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén és 2.5 bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9 bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége értelem szerűen kisebb!

A gumiabroncsok terhelési indexe egy méreten belül azonos, ez alól az erősített kivitelű abroncsok kivételt jelentenek, amelyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.
Sebesség index

Sebesség index

- a gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

Személygépkocsik esetében a mostani trendek figyelembevételével a T(190km/h) a legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti sebességindexű változatot gyártanak. Ez Mustang típusok esetében alap kivitel.
Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR jelölés is (pl. 275/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.

Meddig új valójában egy új gumiabroncs?!

Erre a legmegfelelőbb választ maga a Gumiabroncs szövetség határozta meg a legjobban!

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasolt a használata.

 

Bejelentkezés